Top 10 over de sociale medietendenser i 2015

”Hvad bliver det næste store?”

”Hvad gør de andre?” – ”Hvad har en effekt?”.

Spørgsmål som jeg bliver mødt med på direktionsgangen rigtig ofte, i forhåbning om et hurtigt og letforståeligt svar, som er nemt at føre ud i livet…

Kære chef, dette indlæg er derfor primært til dig: 10 bud på sociale medietendenser du kan læne dig op ad, eller måske bringe i spil internt eller til et netværksmøde.

Hvem skal vi tro på?

Uanset hvad man har brug for at vide om de sociale medier, om det er brugen, udbredelsen, tendensrapporter eller noget helt fjerde, så vrimler nettet med rapporter med hver deres vinkel og hver deres konklusion.
Jeg har fulgt Social Examiner i flere år og har efterhånden fået oparbejdet en god fornemmelse for validiteten i deres tal, og jeg prioriterer derfor ofte at læse indholdet i deres rapporter.

Top 10 over de sociale medietendenser i 2015

#1 – Video
Brugen af video stormer frem og er nu en mulighed på mange platforme. Udfordringen ved video som medie er at mange ikke føler sig sikre i at håndtere det, og rapporten viser at hele 7% af de adspurgte har et ønske om at lære mere om det.

#2 – Sociale medier og SEO
SEO – forkortelsen for Search Engine Optimization – eller “søgemaskineoptimering” som det hedder på godt gammelt dansk, er når vi optimerer vores indhold til at rangere højt på en søgning i en søgemaskine som eksempelvis Google. Det har primært været anvendt i forbindelse med hjemmesider, men 61% af de adspurgte fortæller at fokus på brugen af SEO på de sociale medier ligeledes har påvirket deres placeringer i Google

#3 – Integration
Det er ikke længere et enten/eller: Marketingafdelingen bliver nødt til at have fokus på og kompetencer indenfor både online og offline aktiviteter. 84% af de adspurgte siger at de har integreret aktiviteterne.

#4 – Øget brand awareness
Alle virksomheder ønsker et øget kendskab til deres brand. 90% af de adspurgte svarer at aktivitet på de sociale medier har resulteret i øget brand awareness.

#5 – Reducerede marketingomkostninger
Marketing har altid været en betydelig omkostning. Brug af, og annoncering på de sociale medier er mere målrettet og billigere end de traditionelle metoder – 50% af de der bruger de sociale medier mindst 6 timer om ugen oplever at deres samlede marketingomkostninger er reduceret.

#6 – Facebook
Ifølge rapporten er Facebook (et medie oversvømmet af indhold) mest effektivt for de store virksomheder med 1000+ ansatte

#7 – Blog
45% siger at bloggen er deres vigtigste kanal til at sprede nyt indhold

#8 – Nye platforme
Der kommer flere og flere sociale medieplatforme, men kun 5% siger at de adopterer og tager disse i brug. Er markedet ved at være mættet?

#9 – Twitter
Twitter er særdeles udbredt i udlandet, og i Danmark er det også i stigning, specielt på B2B og CEO niveau. 66% siger at de planlægger at øge deres aktivitet på Twitter

#10 – ROI – Effekten er målbar
”Kan effekten virkelig måles?” Og (sagt på jysk):”Kan det betale sig?” – punkter der fylder meget på enhver direktionsgang. Det er en skrøne at sociale medier ikke kan opstilles med KPI’er, og effekten kan faktisk oftest måles. 42% siger at de kan måle en positiv ROI på deres indsats.

social-media-trends-infographic

social-media-trends-infographic

 

 

 

 

 

 

 

Køb en Trend Talk

Er du interesseret i en Trend Talk? Jeg – og eventuelt en af mine samarbejdspartnere – kommer gerne ud og bruger to timer på at uddybe de 10 trends med danske cases, og relaterer det til hvor jeres virksomhed med fordel vil kunne sætte ind. Send en besked her eller ring 70 22 95 94.

kilder:

http://openmindsagency.com/wp-content/uploads/2015/05/social-media-trends-infographic.jpg
http://www.socialmediaexaminer.com/
http://openmindsagency.com/

By |2018-03-17T23:34:44+00:00oktober 4th, 2015|Ledelse, Sociale medier|0 Comments

About the Author:

Digital Strateg og Social Selling Ekspert. Direktør STORMVIND

Leave A Comment