Stiller din rådgiver dig de rette spørgsmål?

En af de væsentligste formål med en rådgiver, er at de stiller dig de rette spørgsmål. Spørgsmål der gør dig skarp og skaber forretningsværdi.

I enhver branche er der “good guys” & “bad guys”. Der er i de brancher jeg typisk bliver placeret i (Medie-rådgiver / IT-rådgiver / Salgs-rådgiver) stor forskel på, hvad kunderne kan købe af ydelser og ikke mindst, hvad de får for deres penge.

Med “bad guy” skelner jeg mellem to typer:

  • De hvis forretningsstrategi er at udnytte de med lavt kendskab, altså at være røver i stedet for rådgiver
  • De der er rigtig gode til visse dele af opgaven, men måske ikke for sagt fra, når de når deres egen grænse.

Jeg vil altid råde dig til at undersøge grundigt inden du vælger leverandør. Er det et firma eller en person, som andre du stoler på kan anbefale? Det kan sikre, at du ikke gør forretning med de der ikke har en sund forretningsmoral.

Det er ikke en kliché – den billigste løsning, kan ofte gå hen og blive den dyreste.

Jeg hører ofte om

  • Hjemmesideløsninger der har kostet mange ressourcer at anskaffe og en del intern tid, men som ikke giver de ønskede resultater, eller som er skabt på et teknisk grundlag, der ikke kan følge med tiden.
  • Facebook og LinkedIn sider der blev sat i søen uden strategi og formål bag og derfor stille og roligt dør igen pga. manglende fokus og ressourcer.
  • Salgskurser der giver sælgerne en dag fyldt med ny energi og gode ideer, men som aldrig blev forankret i det daglige arbejde og dermed ikke skabte de store forandringer og forbedrede resultater.

Et dugfrisk eksempel fra en mellemstor rådgiver virksomhed.

Jeg fik en henvendelse fra en mellemstor virksomhed. De havde til en start nogle tekniske ting, som de ønskede hjælp til.

Kan du lige oprette vores LinkedIn firmaside og hjælpe os på Facebook, der er noget galt med den profil vi har der.

Da jeg potentielt skulle overtage opgaven fra en anden rådgiver, spurgte jeg i min afklaring bl.a. ind til:

  • Hvilken strategi der var lagt?
  • Hvilke målgrupper de havde defineret?
  • Hvilket indhold de ville poste og med hvilken frekvens?
  • Hvilke ressourcer og kompetencer de selv sad inde med?
  • Hvilken rolle de sociale medier skulle spille i forhold til hjemmeside og nyhedsbrev

Og så blev der stille i den anden ende

Øh, se det har vi selv talt lidt om. Dog ikke med vores medierådgiver. Det kunne nok være godt at få det vendt med ledelsen. Citat: den medarbejder der havde fået ansvaret.

Virksomheden var ikke afklaret og for at sikre dem reel værdi og gode resultater, var min bedste anbefaling, at de fik den halvfærdige Facebook firmaside gjort “usynlig” og taget hul på forarbejdet, inden vi tog skridtet med implementering.

Online-snedker eller Online-rådgiver

De havde tydeligvis haft fat i en online-snedker der var rigtig god til at udføre de tekniske ting – altså når strategien var lavet.

Det er IKKE nok at hyre en arbejdsmand der er god til at bruge hammer og skruetrækker, hvis du også mangler inspiration og tegningen til huset, som du vil have bygget.

Hvad kan det betyde, at din medierådgiver IKKE stiller dig de rigtige spørgsmål?

  • Mangel på konsistens og langsigtet fokus
  • Du kender ikke din online position i forhold til dine konkurrenter
  • Du kender ikke dine online kunder og målgrupper nok til at skabe reel værdi for dem
  • Dine tiltag er silobaseret og integreret og sammenhængende
  • Du spilder ressourcer
  • De digitale indsatser har ikke ledelsens fokus og dermed ressourcer nok
  • Du skaber ikke de resultater du havde potentialet til

En del ledere og direktører tager her i 2015 heldigvis online-delen lige så seriøst som offline-delen af forretningen, men det er desværre ikke alle.

Husk:

  • Det du gør er vigtigt
  • Det du gør forkert kan skade dig
  • Og det du IKKE gør koster dig også noget

Så er du ikke selv klædt på som ledelse til at sætte den digitale strategi, så allier dig med nogle der er.

 

By |2018-10-20T16:55:57+00:00marts 9th, 2015|Ledelse, Sociale medier, Tips der virker|0 Comments

About the Author:

Digital Strateg og Social Selling Ekspert. Direktør STORMVIND