Kommunen på LinkedIn – hvorfor ?

Skal kommunen på LinkedIn?

LinkedIn, det danske erhvervslivs favoritmedie. Det er naturligt at forholde sig kritisk, da mediet godt nok er gratis, men som altid koster gratis også noget.

Hvad koster det for kommunen at være på LinkedIn?

  • Fokus, tiden kan vi kun bruge en gang
  • En aktiv indsats, hvem skal stå for den daglige drift
  • Kompetenceudvikling af de personer der skal administrere mediet
  • Dialog med de medarbejdere der skal bidrage til indholdet
  • Sandsynligvis også kroner og øre til annoncering, der øger rækkevidden til specifikke brugere på LinkedIn

Hvorfor – udbytte for kommuner på LinkedIn

De kommuner STORMVIND har arbejdet med, har bevidst efter nærmere overvejelse, valgt at de omkostninger ikke overstiger værdien af at være på LinkedIn.

De vælger at have en professionel tilgang til LinkedIn af bl.a. følgende årsager:

  • Det er her de kan følge og møde det lokale erhvervsliv
  • Det er her de finder potentielle job-kandidater og kan markedsføre sig som arbejdsplads (Employer Branding)
  • Det er her de kan brande sig og vise hvad netop deres kommune er kendt for og måske endda også med medarbejdernes stemme som ambassadører (Employee Advocacy)
  • Det er her de kan have deres egen stemme – ikke bare journalisternes
  • Det er her de nemt kan starte en debat om komme i dialog, måske nemmere end deres hjemmeside
  • Det er i 2017 en naturlig del af deres digitale branding profil
  • Det er her de kan markedsføre aktuelle arrangementer, spørgeundersøgelser mm.

Hvordan kan STORMVIND hjælpe kommunen på LinkedIn?

  • Strategiske workshops om “Hvad kan kommunen bruge LinkedIn til?” enten for kommunikationsafdelingen eller ledelsen,
  • Undervisning af superbrugere
  • Profiloptimeringer og kursus for nøglemedarbejdere
  • 1:1 Sparring med kommunaldirektør om hans rolle
  • Digital strategi – hvad skal vi her kontra andre platforme og hvordan skaber vi “rød tråd”
  • 360 gr analyse af eksisterende indsats
  • Oprettelse af side, grupper og showcasepages

SÅ – er du i tvivl om din kommune skal være på LinkedIn eller om I kunne gøre det smartere, end I allerede gør. Så kontakt gerne STORMVIND for en uforpligtende snak, så I kan gøre det professionelt og med et strategisk afsæt.

Er der en spirrende LinkedIn interesse, men måske manglende kendskab hos ledelsen, så kan det anbefales at starte med workshoppen: “Sådan kan Kommunen anvende LinkedIn strategisk, inspirationsforedrag for ledelsen” 1 time med indlæg og ½ time til debat.

Her er jeg på vej ind og holde workshoppen hos Sorø Kommune:

Og her er den udtalelse de gav efterfølgende (helt uopfordret landede den i indbakken, så rigtig dejligt).

Hej Dorte

Tusind tak for i dag. Det var fremragende. Du ramte virkelig plet og fik vakt, styrket og kanaliseret chefernes interesse for at gøre noget ved LinkedIn. Fedt!

Det er sjældent jeg har oplevet et oplæg ramme SÅ godt i forhold til chefgruppens behov, forudsætninger og hvad der skal til for at skabe begejstring og give blik for mulighederne. Virkelig alletiders.

Det skal nok blive godt.

Signe Foersom, Sorø Kommune

Brug gerne kontaktformularen her: Kontakt

nb: Artiklen er bragt første gang i 2016 og opdateret d. 23. marts 2017

By |2018-03-17T23:34:41+00:00juli 26th, 2016|Ledelse, LinkedIn, Sociale medier|0 Comments

About the Author:

Digital Strateg og Social Selling Ekspert. Direktør STORMVIND

Leave A Comment