Social selling kan også gøre dig kundemagnetisk

Min egen historie: Fra ukendt til anerkendt

Da jeg for næsten præcist 3 år siden gik ind og sagde mit job op for at blive selvstændig, var det på mange måder et stort spring.

 

Jeg vidste, at jeg havde viden og kompetencer, der var værdifulde for andre, men jeg havde 20 års erfaring som ansat, ikke som selvstændig. Min største udfordring var: ”Hvordan putter jeg Dorte på formel?”, så jeg var til at markedsføre og sælge til de der ikke allerede, havde mødt mig, kunne lide min stil og som havde tilliden til, at jeg ville kunne hjælpe deres virksomhed?

 

Know – Like – Trust – Buy

Jeg brugte formlen: Know – Like – Trust – Buy og den kan du også bruge.

Know
Du skal ud og være kendt. Hurtigste måde er en kombination af online aktivitet og det at komme ud og tale med og møde din målgruppe. Jeg valgte selv at blogge, at debattere online, at holde møder med interessante personer med store netværk, samt holdte foredrag om mine fagområder.

Like
Kan din potentielle kunde ikke lide dig, ja så handler de med en som de kan lide. Du skal som iværksætter turde vise dig selv og hvad du indeholder. Mennesker handler med mennesker.

Trust
Det sværeste som ny iværksætter er at skabe tillid til, at du er det rette valg for kunden. Dine første kunder, kan være dem der ”sætter scenen” og tiltrækker alle de næste, så tænk på at gå efter de rigtige og gør det desuden så godt som overhovedet muligt.

Buy
Salg løser alt siger min mentor og han har ret. Så har du som iværksætter ikke kompetencer indenfor salg, så sæt ind her hurtigst muligt. Uden salg – ingen virksomhed.

Fag-netværk i Danmark, Australien, England, Canada, USA og Spanien

Et af de områder, som jeg brugte til at skabe trust, var at skabe mig et godt netværk indenfor mit fagområde. Ved hjælp af aktiv deltagelse på Twitter, YouTube, Blogs, Webinarer og ikke mindst LinkedIn er jeg løbende i tæt dialog med flere af de førende indenfor mit fagområde eller områder der læner sig op ad. Et netværk der både inspirerer mig, gør mig skarpere og giver mig muligheder som at deltage i webinarer, e-bøger og konferencer som giver min målgruppe tillid / trust til at jeg er interessant ”at lege med”.

Hvad ER Social Selling?

De sociale medier i kombination med blogs og content marketing har ændret salgsprocessen dramatisk. Kunder har aldrig brudt sig om følelsen af at blive solgt til, hvem bryder sig om at være udsat for kold canvas, men de vil gerne inspireres og blive ledt i retning af den rette løsning. Tal fra Forbes estimerer at 60-70 % af købsprocessen ER foretaget, inden kunden kontakter en potentiel leverandør. DERFOR er det så vigtigt, at du blander dig professionelt og samtidigt arbejder på at få dine ambassadører til at kende dig så godt, at du bliver Top of Mind og The Go-To Person også i deres netværk. Arbejder du med B2B, så kan det siges så kort: ”En sælger uden personlig LinkedIn profil, er som en virksomhed uden hjemmeside”. LinkedIn er i 2016 ikke længere blot en jobsøgnings og CV base. Det er stedet, hvor dine kunder finder viden, danner førstehåndsindtryk og finder nye leverandører som de har tillid til og har lyst til at købe af.
Know – Like – Trust – Buy.

Dorte Møller Madsen – Ejer af det digitale konsulent firma STORMVIND. Digital ledelsesrådgiver & Social Selling Specialist.
Fang mig gerne på Twitter, LinkedIn eller min Facebook-side. Find flere tips og inspiration på min LinkedIn blog og
www.stormvind.dk

Tre plukkeklare tips

Skulle du have lyst til at gå i gang med at praktisere Social Selling, så kommer her 3 plukkeklare tips

  • Kig på din LinkedIn profil. Er den skrevet til din næste ønskekunde eller er den som mange profiler målrettet din næste arbejdsgiver?
  • Skab selv og del andres indhold. Indhold der hjælper din kunde i deres købsproces. Indhold der svarer på deres spørgsmål og udfordrer deres status quo.
  • Start dialog med alle nye kontakter. Sørg for at du efterlader et varigt minde og skaber netværk, ikke bare samler på kontakter. Vær nærværende og hjælpsom.

 

By |2018-03-17T23:34:41+00:00marts 8th, 2016|Salg|1 Comment

About the Author:

Digital Strateg og Social Selling Ekspert. Direktør STORMVIND

One Comment

  1. ricarrdoo81 20. januar 2019 at 17:06

    stormvind.dk is awesome

Leave A Comment