Executive Tips: Sytten strategiske tips til at få virksomheden succesfuldt online!

Executive Tips: Sytten tips til at få virksomheden succesfuldt online!

Der er en digital kløft imellem virksomhederne, der fuldt ud har implementeret digital marketing, sociale medier og social selling – og virksomheder typisk med en ledelse/ejer der er ml. 45 og 65 – undskyld, men digitale indvandrere, som jeg selv, der har levet et liv før og uden internettet.

Denne digitale kløft bliver større og større, da nogle virksomheder har adopteret den nye virkelighed og medierne 100 % og efterhånden har mange års erfaring med både værktøjer og de psykologiske aspekter, mens andre virksomheder endnu ikke har sat i gang og sådan ca. er nået til en hjemmeside, der typisk er min. 5 år gammel og måske en Facebook side, de ikke ved hvorfor de har.

– læs indlægget her og få tips til at få virksomheden succesfuldt online.

Har dit firma endnu ikke 100 % adopteret ”digitaliteten”?

da kan disse 17 tips måske hjælpe på vej og gøre tilpasningen mindre smertefri og implementeringen mere succesfuld.

 

1. Kig på dit marked.
Hvad er status og praksis og hvor/hvordan kan I skabe jer en digital position?
 
 BuyIn - post-it2. Som leder accepter, beslut dig for og praktiser et digitalt mind-set.
Uanset om det har din naturlige interesse, så søg viden og evt. rådgivning og få forståelsen for medierne og tendenserne. Lav “buy-in” på de nødvendige ændringer, erkend, at de er nødvendige for at forblive konkurrencedygtig.
 
3. Dediker ressourcerne.
Inddrag dine medarbejdere, invester i kompetenceudvikling og alloker de nødvendige midler (økonomi og tid) til at komme godt fra start. Marker dette er en beslutning, ikke en test.
 
4. Lav en strategi.
Design en digital strategi der inkluderer vurdering af potentiale, tydeliggør mål, integrerer medierne med eksisterende metoder, monitorerer, analyserer og evaluerer resultaterne.
 Strategi
5. Byg videre på det I er bedst til.
Brug medierne til at forøge og forstærke det I allerede gør godt, hele virksomheden skal ikke nødvendigvis revolutioneres.
 
6. Lyt, Analyser, Forfin.
Udnyt muligheden for at lytte på medierne. Følg med i fora, blogs, sociale medier, online evalueringer og brug det til at forfine jeres produkt og måske være innovative med nye løsninger.
 
 Giv Værdi7. Giv værdi.
Fokuser på at give værdi, inden du forventer at I får noget retur.
 
8. Vær vedholdende, men ikke “for meget”.
Vedligehold jeres brand og øg jeres digitale tilstedeværelse gennem dialog. Find dog indhold og metoder, der gør, at I ikke bliver irriterende.
 
9. Udvikl langtidsholdbare relationer.
Start dialoger, indgå i dialoger og klæd medarbejderne på til at deltage. Skab tillid og relation med nuværende og potentielle kunder.
 
10. Gør det nemt at dele.
“Social sharing”. Sørg for at det er nemt at sprede jeres budskab med delings ikoner, på hjemmesiden, i jeres nyhedsbrev m.m.
 
 Gør det nemt
11. Dyrk de tilfredse og loyale kunder.
Fokuser på at takke, informere, tilfredsstille og være i værdifuld dialog med jeres eksisterende kunder. Dette vil gøre dem interesserede i at dele til deres netværk og hermed hjælpe med markedsføringen.
 
 
 Vær aktiv12. Deltag i sociale fællesskaber.
Såvel medarbejderne som ledelsen kan med fordel deltage i relaterede grupper, og dermed opnå et kendskab til målgruppen og deres interesser.
 
 
13. Udvikl en online platform som jeres springbræt.
Driv trafikken og potentielle kunder og samarbejdspartnere mod en integreret online platform inkl. hjemmeside, sociale medier etc.
 
 
14. Integrer medierne.
Sørg for at de øvrige mere traditionelle markedsføringskanaler integrerer med de online platforme.
15. Overvåg og mål.
Hold øje med din virksomheds digitale fodspor – antal gange virksomheden nævnes + online dialog der vedrører virksomheden og dens produkter. Hvad er temperaturen?
 Hold øje
16. Evaluer på jeres SROI –
Social Return On Investment

Sociale og økonomiske omkostninger og fordele i beslutningsprocessen. At måle hjælper med at justere strategi og taktik for at opfylde målene.
 
 
 Forbliv ajour17. Holde jer ajour som virksomhed og generer konkurrencefordele.
Hold fingeren på pulsen. Det vil drive innovation og skabe en konkurrencedygtig positionering
 
 

Kilde: Dr. Ira Kaufman

 

Wrap Up

 

 

1) Vær strategisk først – ikke først efter du har handlet

Før du opretter en enkelt profil eller deltager i en enkelt online samtale, kortlæg din samlede online strategi.

  • Hvad vil du bruge til at tiltrække?
  • Hvad vil du bruge til at konvertere?
  • Hvad vil du bruge til at omdanne?
  • Disse tools, skal være i din taktiske plan.

 

2) Vær menneskelig – og autentisk

Husk bag hver Facebook eller Twitter profil er der et menneske. Sørg for at være personlig og menneskelig, uanset om du kommunikerer med en gruppe

Vær menneskelig og autentisk også som firma

 

3) Vær tålmodig – men hold godt øje

Hold øje med og mål din indsatser og resultater, men vær tålmodig. Social Media Marketing er en langstrakt strategi. Bemærk og registrer de små resultater der er undervejs, men hold øje på horisonten.

 

 

By |2018-03-17T23:34:48+00:00marts 24th, 2014|Ledelse, Sociale medier, Tips der virker|4 Comments

About the Author:

Digital Strateg og Social Selling Ekspert. Direktør STORMVIND

Leave A Comment