Er du klar til Generation Lydløs?

Er du klar til at sælge til Generation Lydløs? og hvorfor kold kanvas dør som naturlig disciplin i 2025

Generation Lydløs Millenials Stormvind Social Selling

Jeg vil hellere have 1000 emails, end ét sælgeropkald! Citat Jesper, som du hører mere til sidst i denne artikel.

Jesper er tydeligt en del af det jeg kalder Generation Lydløs!

De sidste 5 år er der flere gange skrevet artikler om at kold kanvas* dør, dør ikke, er på vej til at miste effekten og ikke længere bør være en del en sælgeres værktøjskasse. Og kan det mon ligefrem skade virksomhedens image?

Uden tvivl Generation Lydløs har ikke meget tilovers for kold kanvas

Det er et sprængfarligt emne jeg tager op, da mange virkelige kun ser det fra den ene side og det derfor bliver debatten tit et meget stålfast enten eller.

Både blandt foredragsgæster, i ledergrupper og blandt kursister møder jeg de vel de ca. 20 % der krampagtigt holder fast i at for dem er kold kanvas uundværligt og det eneste rigtige, de er typisk ikke unge og nyuddannede, lad os bare sige det ærligt.

Forsvaret er oftest, at det er den e-n-e-s-t-e måde de kan trænge igennem til beslutningstagerne i netop deres marked. Og det er også denne type organisationer der helt automatisk slår en ny salgsstilling op, når de mangler salg, fremfor måske at allokere ressourcerne på moderne markedsføring og leadgenerering. (men det må blive en anden artikel).

Min reaktion er typisk en anerkendelse af, at de fornemmer det stadig fungerer bedst for dem, men også at de bør forstå vigtigheden af, at lære og supplere med andre metoder.

Hjælp mit job er ved at blive disruptet!

Deres modvilje mod at se forandringerne tror jeg skyldes, at det naturligt nok er hårdt at erkende, at det man kender og er god til, ikke længere er en så anerkendt disciplin.

Naturligvis bruger jeg telefonen

Ligesom jeg ikke stoppede med

  • at bruge fax lige da emailen ankom
  • at bruge email, da LinkedIn messenger blev udbredt
  • at bruge telefonen, nu hvor vi har så mange andre kontaktmuligheder

Men min brug af telefonen har helt klart forandret sig i takt med de andre kanaler er modnet. I 2000 ville det næsten være utopisk at få en SMS fra en leder hos en kunde. I 2005 en LinkedIn besked fra en potentiel kunde osv osv.

Så min anbefaling til dig er, at du er opmærksom på, hvordan du i et mix kan bruge de forskellige kontaktmuligheder optimalt i forhold til din(e) målgruppe.

Din kundes fødselsår er meget afgørende – om generation Millenials

Vi kender dem måske mest lige nu som Generation Millenials – de der er født ml. 1981 og 1996. Jeg har selv en en del bekendte i den kategori og jeg ser uden tvivl nuanceforskelle i vores adfærd. Stort som småt, men især i hvordan vi bruger telefonen.

Hos mig (årgang 70) er ringeikonet stadig fremme på hjemmeskærmen, trods det er det min funktion nok mindst bliver anvendt til. Hos flere Millenials skulle man ikke tro, at telefonen har den mulighed. Altså at du taster et nummer og den så siger en lyd og danner en forbindelse til den anden ende. En forbindelse hvor dialogen er “live” ikke noget der dannes og skrives responsivt sætning for sætning, som de foretrukkent kommunikerer.

Jeg vil nødigt være uhøflig

Jeg spurgte Camilla – STORMVINDs studentermedhjælp angående hendes forhold til sin mobiltelefon, hun er 27 år.

“Jeg har altid min mobil på mig, men jeg svarer oftest kun på opkald, som jeg venter på. Jeg skriver også altid en SMS til de fleste i min omgangskreds, før jeg ringer til dem, for at høre om det er okay at ringe, fordi jeg skulle nødig være uhøflig – Hvilket egentlig lyder lidt skørt, nu hvor jeg siger det, for de kan jo bare lade opkaldet gå på voicemail. Dog er min nysgerrighed for stor til at vente med at tjekke en notifikation på Facebook eller se den SMS der lige er tikket ind, så der kan man sikker på ret hurtig respons.”

ER du født i Generation Lydløs, eller er du blevet det?

Selv om din dåbsattest IKKE placerer dig i Generation Lydløs, så har du måske oplevet at din adfærd har tilpasset sig den teknologiske udvikling og du derfor foretrækker skreven kommunikation?
Hvilken Generation kaldes hvad

Generation lydløs på vej i chefstolen

Når “Generation Lydløs” kommer i chefstolen, så vil de sidste overlevne klassiske sælgertyper nok afgå ved døden er min teori. Og derfor postulatet i toppen om at kold kanvas dør som naturlig disciplin i 2025.

Af den simple årsag, at de ALDRIG har betragtet deres SmartPhone, som noget de primært skulle ringe fra eller for den sags skyld ringes op til og de føler det forstyrrende at blive kontaktet på den måde og især af en de ikke har en relation til.

På Niels Brock bruger vi for eksempel meget SMS for at nå de unge. Du kan ikke regne med, at de altid læser deres e-mail, så ofte sender vi SMS-beskeder, ligesom vi bruger Facebook til at kommunikere med. De er tæt knyttet til deres mobiltelefon og vant til hurtig kommunikation”

Kilde: http://www.effektivitet.dk/magasin/nr-4-2016-ledelse-anno-2016/millennials-hvem-er-de,-og-hvad-bliver-deres-rolle-paa-arbejdsmarkedet.aspx

Hvordan kan I tilpasse jeres kommunikation?

Hvad gør vi så nu, hvor vi har kunder i flere generationer?

Mit foreslag er at I sikrer, at der er kontaktpunkter der rammer flere typer. Tag eksempelvis jeres web-site.

Her kan der med fordel være:

  1. Et telefonnummer og gerne direkte numre til specifikke nøglepersoner
  2. En klassisk kontaktformular
  3. En mere fremadsynet kontaktformular, hvor kunden kan vælge, hvordan de ønsker at blive kontaktet retur af jer
  4. E-mail adresse til de der IKKE bryder sig om kontaktformularer
  5. En henvisning til de sociale medier, hvor I så kan træffes i messengerfunktionen
  6. En chat-funktion der tilbyder dialog, lige der hvor du er på besøg på websitet

Billedet her er et screendump, fra en survey set på Facebook i februar 2019

FB Survey Generation lydløs STORMVIND

Jesper synes det er fuldstændigt gak!

Jesper i mit netværk er i 30’erne og vi havde fornyligt en dialog om markedsføringslovgivningen i DK og dens udfordringer med at følge med tiden og generationernes vaner.

Som Jesper så fint beskrev det:

Jeg synes, at det er fuldstændig gak, at der er så mange restriktioner på elektronisk kontakt og så må man bare ringe folk op ud af det blå. Jeg vil hellere have 1000 emails, end ét sælgeropkald!

Mulighederne for at kommunikere udvikler sig hastigt, så….

Det værste du kan gøre, at at tro, at alle de andre er lige som dig selv.

“Den der vinder kunden, er den der kender kunden bedst?”

_________

Artiklen er skrevet af Dorte Møller Madsen, ejer af stormvind.dk holder foredrag og rådgiver B2B virksomheder om hvordan de kan følge med tiden og deres kunders udvikling, så de ikke mister deres konkurrenceevne.

#futureofselling #socialselling #smarketing #socialemedier #modernselling #modernesalg #generationlydløs

Ja, tak! Giv mig besked, når der er nyt på bloggen.

Vil du hellere høre artiklen som PodCast / lydfil, så finder du der den lige her.

Ja, tak! Giv mig besked, når der er nyt på bloggen.

By |2019-02-25T14:40:32+00:00februar 21st, 2019|Forretningsudvikling, LinkedIn, Marketing, Salg, Sociale medier|0 Comments

About the Author:

Digital Strateg og Social Selling Ekspert. Direktør STORMVIND

Leave A Comment