Disruption – er ikke kun digital disruption

Disruption behøves ikke være digital

Du kan næsten ikke åbne Børsen, Jyllands Posten, LinkedIn eller Nyhederne uden at ordet DISRUPTION nævnes. Disruption kom virkeligt på danskernes lystavle og agenda, da Lars Løkke og regeringen oprettede Disruptionsrådet.

disruptionrådetDisruptionrådet er placeret under Beskæftigelsesministeriet og de 32 medlemmer skal frem til udgangen af 2018 bl.a. fokusere på:

“hvordan vi udnytter mulighederne i den teknologiske og digitale udvikling bedst muligt, så alle danskere får del i udviklingen, og hvordan vi fastholder og udbygger et arbejdsmarked, som er kendetegnet ved dynamik og ordentlige forhold. ”
Læs mere om Disruptionrådets fokus her

Jeg vi i dette blogindlæg gerne kaste lys over, HVAD DISRUPTION ER .
Og hvorfor det er sund fornuft, at forsøge at DISRUPTE DIN EGEN VIRKSOMHED

Hvad er disruption – definition på disruption

Disruption betyder afbrydelse, forstyrrelse eller sammenbrud. Det bruges især om det fænomen, at brugen af ny teknologi ændrer markedssituationen markant og eksempelvis medfører, at de hidtidige produkter og virksomheder bliver overflødige på feltet.

Ordet er første gang registreret af Dansk Sprognævn i en artikel i Politiken i 2014.

[1] Brugt om følgerne af teknologisk innovation stammer det fra den amerikanske professor Clayton M. Christensen fra Harvard Business School, der i 1995 introducerede begrebet disruptive technology[2] og senere udviklede teorien om disruptiv innovation.

Disruptiv innovation beskriver en proces, hvor små virksomheder med færre ressourcer er i stand til succesfuldt at udfordre etablerede modne virksomheder

Kilde: Wikepedia

I de sidste par år har de samme cases gået igen og igen, når der tales om disruption og kendetegnet har været, at bruges af teknologi har spillet et central rolle og gjort at det kunne ske med en ekspotentiel vækst.

Kendte disruption cases

  • AirBnb – disruptede i den grad hotelbranchen
  • Netflix – disruptede film og tv-branchen
  • Über – har skabt ændringer i taxa og transportbranchen – og i DK en masse virak, hvilket endte med et forbud
  • Amazon – er godt i gang med at disrupte både dagligvare og “pakketransport” branchen
  • MobilePay – har totalt ændret den måde vi betaler på og er på kort tid blevet “det nye normale”
  • WhiteAway – der med brug af data, gjorde det lettere for forbrugerne at indkøbe hvidevarer. Og endte med at supplere nethandel med fysiske butikker
  • Og Comwell – som du kan læse om lidt længere nede.

Hvad er disruption – forklaret “på jysk”

Oversat kan vi sige, at disruption, er når den veletaberede og måske store virksomhed sover lidt i timen. De tænker; “det går jo meget godt, så vi fortsætter som vi plejer”. Ja, de har måske enddog en cash cow som skovler pengene ind, men uden at det har den helt store værdiskabelse for deres kunder. Det kan fx være uigennemsigtige serviceaftaler, som der bliver trukket meget lidt på.

Så en dag bliver deres kerneforretning og position disruptet, ved at der kommer en helt ny spiller. Ofte er der tale om en virksomhed, som de slet ikke har kendt eller overhovedet anerkendt som en potentiel konkurrent. Denne udfordrer ser på deres marked med friske øje. Øjne der ikke er sløret af “det selvfede og sådan-plejer-vi-slør”, men som tager kundernes klarsynede briller på. Briller der leder efter det der vil kunne logge kunderne i deres retning.

Og ofte både bedre, hurtigere og billigere end den eksisterende løsning.

HVORDAN er det muligt, ofte er det form af ny teknologi, men som i den dugfriske case her fra Comwell, er det ikke altid tilfældet.

Comwell disupition case

disruption dansk case STORMVIND

Når man læser, at et hotel tilbyder at du gratis kan benytte deres lokaler, så lyder det måske ikke som en god businesscase. Men ved nærmere læsning og eftertanke, har Comwell måske disruptet en del af deres egen forretning, men også kontorhotellerne. De taber måske lidt på den korte bane, men vinder på den lange.

At disrupte går bl.a. ud på at trendspotte og se hvilke stærke tendenser der er i tiden. Og kombinere disse trends med den eksisterende eller ønskelige målgruppe.

Her var det følgende tendenser:

  • Et stigende antal freelancere (Antallet af freelancere og projektansatte vil stige i de kommende fem år, lyder det fra topdirektører. Organisationer bekræfter tendensen, der har været kendt i USA i årevis). Kilde: Berlingske Business
  • At der ønskes fleksibilitet – som med fitnessabonnementer vi vi gerne kunne tjekke ind og ud, som det passser os, så der arbejdes flittigt fra cafeer, biblioteker og offentlige steder med god kaffe.
  • Antallet af uformelle møder, netværks og kaffemøder er stigende

Det Comwell har testen og nu ruller ud er:
Gratis Co-Work område på alle Comwells hoteller

ROS til Comwell her fra Stormvind. Det må koste indtægt af et par små mødelokaler her og der, men det giver så meget igen:

  • Branding – nyhedsværdien, de skiller sig ud
  • Øget synlighed – hver gang der tjekkes ind eks. vil Comwell få deres navn ud på de sociale medier. Og da vi er indrettet således, at vi gerne betaler tilbage til de der har givet os noget værdifuldt, vil det sandsynligvis ske i stor stil
  • Ambassadører – der skabes “top of mind” hos de der løbende kommer der og mon ikke de nemmere vil holde eller anbefale de betalte møder der?

Peer Rysgaard Comwell

“Vi bliver den første hotelkæde i Danmark, som etablerer Co-Work områder, fordi vi tror på, at vi møder vores forretningsgæster med et koncept, de vil værdsætte. Comwell lever efter devisen at være modig. Med etablering af Co-Work områder på alle vores danske hoteller udfordrer vi vores eget forretningskoncept, når vi tilbyder gratis ydelser og rammer til mindre og uformelle møder. Men vi tror på, at vi vinder mere, end vi mister,” siger Peer Rysgaard.

Læs mere i denne pressemeddelelse https://lnkd.in/gcD8F5p

Kan I med fordel disrupte jer selv?

Det er umådeligt svært at disrupte sig selv, hurra for os konsulenter, for det ER svært at se på sig selv med HELT FRISKE øjne. OG måske kill some darlings undervejs.

Stormvind har hjulpet flere virksomheder med at se på forretningens med kundens briller.

Danske Bank, Bestseller og andre store organisationer har afdelinger siddende isoleret fra de øvrige medarbejdere, som alene arbejder på at disrupte deres egne kerneområder og dermed sikre virksomhedens forretningsmodeller til fremtiden.

Ønsker du hjælp til at disrupte?
– STORMVIND holder foredrag om disruption – både standard, men også skræddersyede der giver eks. bestyrelsen eller ledergruppen et indblik i truslerne i netop jeres branche. Det kan så suppleres med en disruptionworkshop, hvor vi drøfter de nye indsigter og arbejder med jeres forretningsmodeller og dermed kigger på hvor fremtidssikrede I er.

Interesseret, så udfyld her og lad os tage en uforpligtende snak.

By |2018-10-20T16:55:48+00:00februar 4th, 2018|Forretningsudvikling, Ledelse|0 Comments

About the Author:

Digital Strateg og Social Selling Ekspert. Direktør STORMVIND

Leave A Comment