Branding af virksomheden, og svar på to kernespørgsmål

Der er ikke tvivl hos mange om at branding virker, men jeg oplever tvivl hos mange, når det kommer til, hvordan de kan arbejde med branding af virksomheden.

Jeg vil her forsøge, med udgangspunkt i nogle af de små virkemidler jeg har brugt i STORMVIND at give lidt inspiration.

En definition på branding

“Et mærke eller et brand er en samling af symboler, oplevelser og associationer, som positionerer og differentierer en vare, en service, virksomhed, organisation, person eller et sted. Hvis der er tale om et produkt, handler brandingen (mærkningen) således om at sikre, at målgruppen kan genkende det i forhold til konkurrenternes produkter.

En almindelig misforståelse er, at et mærke er identisk med varemærke eller et logo.”
Kilde: Wikipedia

Så for lige at gøre det lidt mere håndgribeligt, så handler det om at vælge nogle elementer, der bevidst anvendes, således at omverdenen til slut forbinder det med virksomheden, produktet, personen.

2 ubevidste valg – men strategisk brugt

Da jeg i sin tid startede STORMVIND var en af de første udfordringer at finde på F-I-R-M-A-N-A-V-N-E-T

ja, det var svært og der blev tænkt over:

  • Hvad det associerede til
  • Om domænet var ledigt
  • Om det signalerede lille eller stor
  • Og ikke mindst at det ikke låste mig 100 % fast til at lave en ting resten af firmaets levetid

En dag sagde min kære mand Helge –

“du skal da hedde STORMVIND ligesom vores gamle Ferguson traktor”

og ja, jeg smilede og sagde straks – JA – der var det, loggede ind online og købte domænet asap.

Hvorfor hedder STORMVIND, STORMVIND?

Det spørgmål får jeg tit og nej, det skyldes ikke at jeg er ekstrem Harry Potter fan – der er en drage, altså en sød en, med samme navn, og nej, det skyldes heller ikke, at jeg elsker svensk, for de er vilde med at skrive “fänget av en stormvind”, når de fotograferes i en modvind.

Historien bag kommer her.

Vi hørte engang for vel 10 år siden, historien om en familie der havde to fine araberheste – lad os kalde dem von Dit og von Dat. De gik stolte og flotte ude på marken. Så skulle hestebestanden udvides og en sheatlandspony blev købt til datteren, den havde et navn allerede – og det var Bibbi…

Ikke noget ondt i Bibbi, men det var ligesom ikke et navn der gav styrken til at hamle op med de to atsfælles.

Derfor blev Bibbi omdøbt og kom til at hedde STORMVIND, et navn med saft, kraft og styrke der gjorde at den lavbenende og måske lidt buttede hest kunne mentalt hamle op med de to langbenede skønhedder.

Styrken kommer som sagt indefra.

DERFOR kom den gamle og lettere rustne (underdrivelse) Ferguson traktor til at hedde STORMVIND og derfor har firmaet nu igennem 3 år heddet STORMVIND – og ved du hvad, det har virket.

Hvad gavner et firmanavn med kant, i forhold til branding?

Det har betydet så meget.

Det har givet:

  • smil på læben
  • undren
  • noget der er blevet husket, selv til en der har hørt, fra en der havde hørt osv
  • omtale
  • OG en del dialoger til netværksarrangementer er startet med “hvorfor hedder det STORMVIND”? og “hvad er der med dig og orange”? og det leder mig videre til det næste brandingelement.

Orange ved et tilfælde, men nu 100 % implementeret

Hvorfor nu alt det med orange ? Tja, historien er , at da jeg skulle have taget de allerførste profil billeder tænkte jeg, ham fotografen kan nok hjælpe med styling, så jeg troppede op med en KÆMPEKUFFERT – og nej styling var ikke hans speciale. Hans kommentar var, da jeg nåede til den 2 dage gamle orange skjorte – mit FØRSTE stykke orange tøj siden 70’erne i Struer – “den gir dig kulør i kinderne, den napper vi”.

I længe blev det brugt ret bevidst, at jeg skulle være den orange i netværkssammenhænge og langtsomt sneg der sig mere og mere orange ind i garderoben, arbejdstasken og kontorinteriøret.

Flere gange har jeg kunne sadle om, men det hænger ved og i dag er min forklaring på at bibeholde den orange farve.

“Min Insight personprofiltype er meget rød og gul – og ja, mixet af det er orange”

Og når jeg så støder på beskrivelser som denne af, hvad orange signalerer, ja så kan jeg kunne smile, nikke og tænke – STORMVIND er ORANGE.

branding-hvad-signalerer-orange-stormvind

 

 

 

 

 

 

 

Til slut får du også lige et link til mit orange board på det sociale medie Pinterest – hvis nu du også holder af farven orange. Follow Dorte Møller Madsen’s board ORANGE on Pinterest.


By |2018-03-17T23:34:41+00:00april 13th, 2016|Salg, Tips der virker|0 Comments

About the Author:

Digital Strateg og Social Selling Ekspert. Direktør STORMVIND

Leave A Comment