Social selling tip på LinkedIn

At sælge ved hjælp af social selling er en ren fryd, når alternativet er forældede og også ofte ubehagelige salgsmetoder som kold kanvas. Her får du nogle social selling tip til at komme igang.

Bare indrøm det: Tiden er løbet fra det, hitraten er oftest skræmmende lav, og det er altså bare ikke den fedeste måde at indlede en relation med en potentiel kunde.

Så her er der 5½ social selling tip, som du kan bruge hvis du gerne vil sælge via LinkedIn:

Tip nr. 1:  Jeg skal arbejde med at gøre min profil mere kundeorienteret
Hvem får mest ud af din profil, og hvem vil du helst vække opsigt hos? Din næste arbejdsgiver eller den potentielle kunde?


Tip nr. 2: Jeg skal huske at tænke på søgeoptimering
Hvem, mig? Nej, det er kun noget for IT og marketing, og i forbindelse med vores firmahjemmeside… Nej, ikke længere: Hvis dine kunder søger efter en ny leverandør med speciale i vandhaner, så dur det ikke at du bruger internt fagsprog og kalder det et armatur.

Tip nr. 3: Jeg skal turde ”røre tastaturet”
Der er nok ingen tvivl om at al aktivitet, men specielt relevant aktivitet på LinkedIn tiltrækker besøgende. Og til manges forundring er den stor del ofte udenfor ens primære LinkedIn netværk.

STORMVIND_Opslag_LinkedIn

Udover de mange likes på dette oplæg, så er det også indtil videre blevet delt 7 gange, og har dermed genereret en del nye besøgende på min profil. For at gøre oplægget endnu skarpere kunne det være indhold jeg selv havde produceret og som havde mit eget firmanavn inkluderet i teksten – det var ikke lige tilfældet her. Men HUSK dog altid at skrive din egen personlige indledning når du deler andres indhold.

Tip nr. 4: Jeg skal tænke mere over at skabe relationer, ikke bare kontakter
Det er vigtigt at huske at mennesker handler med mennesker, mennesker køber ikke bare produkter. Det betyder at de handler med dem som de:
• Kender
• Kan lide
• Tror på

Derfor er det vigtigt at du har en strategi for hvordan du connecter med nye spændende kontakter på Linkedin, og hvordan du går fra at arkivere kontakterne til at aktivere dem.

Et lille ekstratip kunne være at skabe noget godt indhold (måske i forbindelse med din marketingafdeling?) som du kan forære til nye kontakter, således at du hurtigt bliver en værdiskabende del af deres netværk. Bare husk at det skal ikke være for at sælge, det skal være for at skabe relationer – det med salget skal nok komme! Og skaber du de gode relationer, håndterer du det professionelt og giver det tid, så vil du opleve at blive kontaktet af kunder som allerede er ret langt henne i beslutningsprocessen og som end ikke har overvejet at ringe til andre end dig.

Tip nr. 5: Jeg vil holde fast i ”den gode mavefornemmelse”
Social Selling handler langt hen ad vejen om at tilpasse sin indsats til sin personlighed, så man har hjertet og maven med hele vejen, og man ikke ender som en sælgertype som man ikke selv har lyst til at møde. Men samtidig er det måske også nødvendigt at justere lidt på sine holdninger på nogen punkter, så der kommer lidt mere ”Det lyder som et godt alternativ” fremfor ”Jamen, sådan har jeg altid gjort”…
Jeg møder desværre sælgere som aldrig kom videre i processen, end det første halvdags LinkedIn kursus med en Karl Smart ved roret, simpelthen fordi de ikke kunne se sig selv i de fremlagte metoder. Så bare husk at der er mange måder at bruge LinkedIn og de andre sociale medier i salget – også nogen der ikke blot handler om at udnytte og spamme netværket til de til sidst skruer ned for dig.

Og så lige tip nr. 5 og-en-halv: Jeg skal i gang før konkurrenten læser dette indlæg

PS: Ja, jeg bruger også telefonen i mit salgsarbejde, men ALDRIG mere kold kanvas!

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail