Social selling er ikke svært, det er bare anderledes. Læs her hvad Social Seling er i følge Stormvind.

Jeg får naturligt nok, meget ofte spørgsmålet – Hvad er Social Selling ? – det kan faktisk være lidt svært bare at beskrive på 1-2 sætninger, så nu er det blevet til et helt blogindlæg.

Social Selling er en kombination af flere ting og en rigtig god social seller anvender de nye muligheder i kombination med sine eksisterende og mere traditionelle salgsfærdigheder.

Social Selling er blandt andet:

  • Professionelle online profiler – der er bl.a. ikke indikerer – NYT job søges
  • At bruge LinkedIn i alle dele af salgsprocessen
  • At connecte og gå i real time dialog med prospects / potentielle kunder på Twitter
  • At have et stærkt personligt brand
  • At turde ytre sig og dermed positivt påvirke sin målgruppe
  • At netværke on og off-line
  • At samarbejde med marketing og kundeservice

Det er også en stor portion menneskeindsigt og strategisk og bevidste handlinger.
Jeg oplever desværre af og til, at nogle fejlagtigt tror, at social selling ALENE handler om at poste, poste og poste på de sociale medier. “LinkedIn er da ikke så svært”, hører jeg flere sige, nej men det er både muligt at styrke dit brand og salg med social selling, men også det modsatte.

Jeg har vist sagt dette før:

Social selling er ikke svært, det er bare anderledes.

Udfordringen er, at vores kunder er blevet mere strikse med … deres tid

For mange sælgere er deres vigtigste arbejdsredskaber deres mobiltelefon, deres e-mail og deres bil. Udfordringen er, at vores kunder er blevet mere strikse med … deres tid. Det viser sig bl.a. ved at de:

  • Aldrig bruger tid på at ringe retur til folk de ikke kender
  • Aldrig holder møder, hvor til der ikke er en klar agenda, forventningsafstemning og mål
  • Ikke deltager i netværksmøder, gå-hjem-møder, konferencer og messer, hvis ikke de kan se et formål med det
  • Ikke inviterer en ukendt sælger for tæt på, de kan nemlig være svære at slippe af med igen

Social Selling giver dine sælgere flere muligheder

De sælgere der vinder kundernes gunst og måske endda skaber ambassadører, er sælgere der

  • Bruger de muligheder der er for at nå kunderne
  • Arbejder med personificeret marketing
  • Viser og skaber værdi – for kunden, også i den periode, hvor de ikke lige har et akut behov
  • Opfører sig som et menneske, ikke en salgsrobot
  • Opbygger relationer – ind i flere dele af organisationen

 

LinkedIn og de sociale medier det er da nemt, hvordan kan det gå galt?

Specielt LinkedIn & Facebook har været en del af mange danskeres daglige værktøjer i gennem mange år. SÅ derfor er det vel ikke nødvendigt med professionel undervisning tænker du måske?
For det første udvikler værktøjerne sig løbende, men et er teknikken og de løbende nye muligheder, noget andet er, hvordan du som chef sikrer dig, at dine sælgere ikke bare lærer om social selling, men også implementerer det i deres salgsarbejde og dermed ændrer en adfærd de måske har haft igennem mange år.

En halvdags workshop eller et 1-dags LinkedIn kurser vil altid kun være første skridt

At starte på Social Selling, eller øget salg med sociale medier og LinkedIn kan klares på mange måder. En del virksomheder starter ud med en ½ dags workshop og måske et 1-dags åbent fælleskursus. De afholder jeg også selv, men du skal som chef huske – det vil altid kun være første skridt. (klik evt. på billedet og se en lille grafik over udviklingen af at ændre en vane).

HowToAdoptChange

 

(Kilde)

At ændre vaner er en svær disciplin og det kræver:

1) Du tror på, at den ændrede adfærd og de nye metoder vil gavne dig

2) Du har en chef der bakker 100 % op om projektet

3) Du kommer igennem et struktureret forløb og dermed implementerer ting i rette rækkefølge, så du kravler inden du starter på et marathon

4) Du bliver løbende mindet om at anvende de nye værktøjer, ellers er det meget nemt, at falde tilbage til det der engang virkede

5) At du som chef har nogle gode KPI’er og mål, så du løbende kan følge dine sælgeres fremskridt og at de tør tage det op, hvis det ikke går som forventet

6) At sælgerne kender ledelsens holdning og evt. retningslinjer for “hvad må vi på LinkedIn” og “hvad må vi ikke på LinkedIn”.

– så det kan gå galt mange steder. Du gør dig selv og dine sælgere en bjørnetjeneste, ved at lade dem lære Social Selling selv. Min erfaring er, at strukturerede forløb over en længere periode giver langt bedre resultater.

STORMVIND har derfor takket ja, til muligheden for at være forhandler af den e-learings platform, der har uddannet tusindevis af sælgere i social selling. Det bedste er, at uddannelsesprogrammet løbende over tid vokser ved at sælgere accumulerer deres metoder og succeshistorier. Social Selling træningsprogrammet forløber typisk over en 12-ugers periode og foregår i en kombination af online selvstudier og webinarer. Træningen omfatter både salgsledelsen, sælgerne og marketingmedarbejderne.

Er du i tvivl om Social Selling er noget for jeres virksomhed ? Så book en gratis screening – det koster 15 minutter af din tid – pr. telefon.

HUSK: når alt kommer til alt køber kunder af den sælger de bedst kan lide også online. Det er ikke længere så meget et spørgsmål om BtC eller BtB, men om PtP – People to People.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail