LinkedIn Social Selling Index giver dig kort fortalt en score mellem 1 -100 og fortæller dig på 4 centrale områder, hvor godt du bruger LinkedIn til Social Selling.

LinkedIn har offentliggjort sit Social Selling Index Tool, så alle også dig med en gratis profil, kan teste dit Social Selling Index. Tidligere har det kun været muligt for kunder med LinkedIn Sales Navigator.

Hvordan kan du vide om den indsats som du eller dit team lægger på LinkedIn giver de resultater som I ønsker? Hvis vi ikke måler og evaluerer vores indsats er det svært at vide om vi er på rette vej, eller om kursen måske skal korrigeres.

Social Selling Index viser tydeligt, at Social Selling ikke er bare en ting

Når vi taler om Social Selling er der ikke én facitliste og én formel som passer til alle: Den typiske salgsafdeling er sammensat af et bredt spektrum af personligheder med hver deres force, så én er bedst til at skabe en åbning ind i virksomheden, én er bedst til at etablere og pleje et netværk og én er bedst til at lukke salget – men der er mange typer af tiltag og indsatser som de alle bør både kende til og implementere i større eller mindre grad.
Men husk altid at tage højde for den enkeltes udgangspunkt og at tilrettelægge kompetenceudviklingen derfra.

Men hvad skal sælgerne så måles på?

Som salgschef har det garanteret været en fast del af din rutine i årevis at måle dine sælgere på de gode, gamle parametre som antal opkald, antal møder, antal tilbud og mængden af varme leads på pipelinen. Disse KPI’er skal nu yderligere supppleres med:
• Antallet af connections til relevante personer
• Engagementsniveauet på LinkedIn og den deraf følgende respons
• Antal besøgende på den enkelte sælgers personlige profil

 

Mød LinkedIn Social Selling Index værktøjet

Hvad er LinkedIn Social Selling Index SSI STORMVIND.png

 

 

 

 

 

På LinkedIn har de igennem længere tid internt opereret med et Social Selling Index, en SSI score – den store nyhed er at den nu er gjort tilgængelig for alle, og dermed også for dig!
På en skala fra 1 til 100 giver LinkedIn dig en score der viser hvor godt du mestrer social selling, både i forhold til din branche, men også i forhold til dit eksisterende netværk på LinkedIn – håbet er nok at gamification princippet vil trigge dig til at optimere din indsats.

Men en sådan score vil altid generere et lidt mekanisk øjebliksbillede af virkeligheden, så det er vigtigt at du som chef sideløbende har en dialog med sælgerne om, hvorvidt deres indsats reelt er den optimale for netop deres salg:

  • Er det indhold de deler relevant for kundernes købsproces?
  • Hvem connecter de med? Er det oftest studiekammerater og familiemedlemmer, eller går de målrettet efter at connecte med relevante influenter og potentielle kunder?
  • Har den enkelte sælger etableret og manifesteret sit eget personlige brand?
  • Hvor skal der så sættes ind

En ting er LinkedIn’s anbefalinger – hvad er jeres strategi?

For mit vedkommende endte jeg med en SSI score på 87, og et resultat som viste at LinkedIn klart mente at jeg ville få værdi ud af at poste og dele endnu mere viden.

Det tror jeg som sådan at de har ret i, da aktivitet på LinkedIn helt klart resulterer i både større synlighed og flere besøg på éns profil.

MEN, det er ikke en endegyldig sandhed: Jeg har valgt en mere tilbageholdende strategi, da det er min vurdering at det vil være en mere værdiskabende tilgang for mig da….
I mit netværk er der en del direktører (CXO) niveau 55+ som har et mere dæmpet netværk end mig, så jeg vil med et højt aktivitetsniveau sandsynligvis mere fremstå som en belastning end som en vidensressource.

Derfor her jeg valgt i højere grad at fokusere på kvalitet og relevans end på kvantitet alene.

Du finder testen lige her. Det kræver at du er logget ind på LinkedIn og din score kommer med det samme. Den bliver IKKE automatisk delt med andre end dig selv.

https://www.linkedin.com/sales/ssi

Men hvorfor overhovedet Social Selling?

Her til sidst kommer der lige lidt fakta som underbygger min påstand om at salget pt gennemgår det største paradigmeskifte i 25 år, og at social selling kan være det der holder jer varme ude hos kunderne.
• 90% af alle CEO’s vender ikke retur på telefonopkald eller mails fra ”ukendte” (Kilde: Harvard Business Review)
• 75% af kunderne anvender de sociale medier som en del af deres købsproces (Kilde: IBM)
• 66% af referencerne fra 2. leds forbindelserne på LinkedIn resulterer i et møde (Kilde: Neural Selling)
• 84% af beslutningstagerne indenfor B2B begynder deres købsproces med en anbefaling (Kilde: Edelman Trust Barometer)
• 82% af beslutningstagerne indenfor B2B synes sælgerne er uforberedte (Kilde: SiriusDecisions)
• 50% af de identificerede salgsleads er ikke købsparate (Kilde: Gleanster)
• 50% af alle IT beslutningstagere er influerede af LinkedIn (Kilde: LinkedIn)
• 74% af kunderne valgte den leverandør der kom først med inspirationen (Kilde: Forbes)
PS: Kan DU spotte en social seller?
Få min korte tjekliste skrevet til salgschefer ”Sådan kan du spotte en social seller” – send mig en besked, eller skriv en kommentar til indlægget her og jeg sender den til dig snarest.

Vil du inspireres?
– løbende omkring digitale tendenser, social selling og social business, så connect gerne med mig på LinkedIn

Relaterede indlæg:

Hvad er social selling ?
5 ½ social selling tips på LinkedIn?