De 6 vigtigste salgskompetencer hos en moderne B2B sælger

Salget har ændret sig meget med de digitale medier, og det har kundernes købsprocesser og krav til sælgerne også. Det er derfor vigtigt at sælgerne følger med denne ændring, således at både deres kompetencer og deres salgsprocesser er up-to-date og tilfredsstiller kundens krav og forventninger.

Få her mit bud på de 6 vigtigste salgskompetencer hos en moderne B2B sælger

#1: En høj NQ

At have en høj NQ (netværks kvotient) er evnen til løbende at udbygge sit netværk strategisk og effektivt, både online og offline. Mange siger at de netværker, men har de reelt fokus på at komme i dialog med de relevante meningsdannere, influenter og potentielle kunder, eller har de blot fokus på at connecte med så mange som muligt? Netværker de med folk der kan styrke deres brand, troværdighed og rækkevidde, eller netværker de med hvem som helst?

#2: Evnen til at skaffe referencer

At skabe nok tillid til at man kan få varme introduktioner ind til relevante beslutningstagere – både fra nye kundeemner og eksisterende kunder, så der opnås et bredere fundament.

#3: At kunne genere leads

At kunne spotte salgsmuligheder hos både navngivne emner og definerede personas. Og at kunne bruge teknologien og digitale medier til at skaffe varme leads.

#4: En god lytter – både on- og offline

At vide at det at lytte hjælper med at forstå målgruppen, spotte købssignaler og identificere nye behov. Med de sociale medier er dette blevet en meget væsentlig del af social selling.

#5: En høj DQ

At erkende at salget har flyttet sig fra at være et fagområde uden synderlig fokus på teknologi udover et CRM-system, til at være et område hvor de teknologiske muligheder dukker op i en lind strøm, hvorfor en høj DQ (digital kvotient) og lysten til at anvende disse værktøjer er væsentlig.

#6: Fokus på sit personlige brand

At evne kontinuerligt at have fokus på sit eget personlige brand, og forstå at en moderne sælger skal ikke være usynlig eller være en ”salgsmaskine” på LinkedIn, men i stedet fremstå som en valid ressource som man kan have lyst og tillid til at mødes med, og potentielt gøre forretning med.

Derfor, HUSK!!

  • Know: Jeg kan ikke handle med dig, hvis jeg ikke ved du findes
  • Like: Jeg ønsker ikke at handle med dig hvis jeg ikke kan lide dog og din løsning
  • Trust: Jeg ønsker ikke at handle med folk som jeg ikke stoler på kan løse mit behov
  • Buy: Jeg vil faktisk gerne lave forretning hvis du kan bevise at det er det rette for mig, og jeg vil gerne være loyal, hvis jeg føler du har fortjent det.

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail