Her kommer et helt konkret Social Selling eksempel, som du måske kan overføre til din egen virkelighed

Hvad er den store forskel på Social Media Marketing og Social Selling?

En væsentlig forskel er – sælger er sat i verden til at lukke ordre, helt baseret på kvalificerede og varme leads, som måske skabes via Social Media Marketing og øvrige tiltag.

Her er et dugfrisk eksempel på Social Selling fra min egen andegård her i STORMVIND.

  1. En person slår en opgave op på LinkedIn
  2. En fra mit netværk tagger mig som værende relevante at tjekke ud
  3. Nyhedsstrømmen bliver hurtigt fyldt med “salgstaler” fra sultne sælgere og måske LinkedIn Supermænd..

 

Social Selling Eksempel med LinkedIn

 

 

 

 

 

Kold kanvas vs. Varm kanvas.. min salgsstrategi i dette tilfælde

  • Jeg tjekker profilen ud, på ham der har slået opgaven op
  • Jeg danner mig et indtryk af hans personlighed
  • Jeg ser at vi har 37 personer til fælles
  • Jeg laver en liste over de 8 jeg mener vil være en fordel at nævne bl.a.
    • En chef der sidder i samme stilling som ham – som han kender
    • En virksomhed jeg har løst opgave for, som han har arbejdet i
    • En lokal stor virksomhed i hans kommune, som jeg har samarbejde med
    • En erhvervschef fra hans netværk

Orange telefon STORMVIND
JEG TAGER TELEFONEN – JA DEN ER STADIG EFFEKTIV

  • Jeg ringer op og siger efter at have præsenteret mig:

Jeg ringer, da jeg kan se, at du har en potentiel opgave, og jeg tænker, at du nok ender med at blive oversvømmet på LinkedIn af bud på kandidater og fra sultne sælgere. DERFOR valgte jeg lige at ringe og præsentere mig selv kort, da jeg mener, at være meget relevant til din opgave.

5 minutter efter en god dialog havde vi aftalt, at jeg sendte en mail med kontaktinfo og at han så ville tage fat, når han havde et overblik.

Jeg føler mig ret sikker på, at jeg ligger lunt i svinget og valgte ikke at presse på, da det også signalerer, jeg har ikke panisk travlt og en meget ledig kalender.

 

KNOW – LIKE – TRUST er en vigtig del af Social Selling

Nu har jeg “åbnet ballet” og det næste der sandsynligvis sker, er at han tjekker mig ud.

Oversat til Know – Like – Trust formlen, så har han nu kendskab til mig (KNOW) – så vurderer han om han havde kemi og sympati for mig (LIKE) og så kan bla.. min personlige LinkedIn profil give ham tillid til, at jeg er den rette til opgaven (TRUST), så han forhåbentligt ender med at booke mig.

Know + Like + Trust = Buy Formlen der gør dig kundemagnetisk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Know Like Trust Buy (KLTB) modellen.

#FordiSocialSellingErMereElegantEndKoldKanvas

Vil du vide mere om Social Selling?

Så hent STORMVINDs  Pixiebog: Social Selling med LinkedIn.

bog STORMVIND Social Selling tips

3D model af bogen Social Selling tips

Du finder mere her: social selling tips